Sobota 27.11. meniny má
°C
Bratislava zmeniť
Mimoriadna správa
Českého prezidenta Miloša Zemana dnes prepustia z nemocnice do domácej karantény
Viac v článku
23. 02. 2021 06:00 | BRATISLAVA/tvnoviny.sk

Milujete vajcia? Poradíme vám, ktorý spôsob spracovania je najzdravší

Obsahujú relatívne málo kalórií a dodajú telu bielkoviny, vitamíny, minerály a zdravé tuky.

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. Foto: shutterstoc.com/ Lenasirena

Vajcia sa nachádzajú v každej domácnosti. Sú lacné, chutné a veľmi výživné. Obsahujú relatívne málo kalórií a dodajú telu bielkoviny, vitamíny, minerály, zdravé tuky a rôzne stopové živiny. Tie závisia od spôsobu prípravy vajec.

Aké druhy spracovania poznáme

Vajcia sú naozaj všestranné. Pripraviť sa dajú rôznymi spôsobmi a ľahko sa kombinujú s inými zdravými potravinami, napríklad so zeleninou. Tepelnou úpravou sa tiež zničia všetky nebezpečné baktérie, takže ide aj o bezpečnú potravinu, uvádza healthline.com.

Väčšina ľudí obľubuje varené vajcia. V škrupine ich hodia do vody a nechajú šesť až desať minút vrieť, podľa toho, či si želajú tekutý, stredne tekutý alebo tvrdý žĺtok. Ako iste viete, čím dlhšie vajce varíte, tým tvrdší žĺtok je.

Prečítajte si aj: Nie všetko s označením zdravé, také aj naozaj je. Odborníci radia, ktoré potraviny skôr škodia

Veľmi populárne, ale na prípravu náročnejšie, je pošírované, inak povedané, stratené vajce. Pripravuje sa tak, že sa do rozvarenej vody pridá trochu octu a opatrne sa tam vyleje vnútro vajíčka. Po chvíli sa vajce otočí a po približne troch minútach vytiahne.

Na toastoch, ale aj k prívarkom sa najčastejšie robí opekané vajce, teda volské oko. To môžete vyskúšať aj v rúre na pečenie.

A na záver zostali obľúbené raňajky, praženica a omeleta. V oboch prípadoch sa vajcia najskôr rozšľahajú a následne sa vylejú na horúcu panvicu. Často sa do nich pridáva syr a šunka.

V dnešnej dobe sa vajcia pripravujú aj v mikrovlnnej rúre, údajne to trvá omnoho rýchlejšie ako na šporáku či indukčnej platni. Určite tam však nedávajte celé vajce v škrupine, mohlo by explodovať.

Varené vajcia
Varené vajcia Foto: Shutterstock.com
 

Varením sa niektoré živiny stanú stráviteľnejšími

Tepelné spracovanie vajec je bezpečnejšie a uľahčuje trávenie niektorých výživných látok, napríklad bielkoviny. Tá je podľa štúdií po ohriatí oveľa stráviteľnejšia. Vo varených vajciach dokáže telo spracovať vyše 90 percent bielkovín, v surových iba 50 percent.

Vajcia sú tiež dobrým zdrojom biotínu, ktorý je dôležitou živinou používanou pri metabolizme tukov a cukrov. Je nenahraditeľný pre cievny systém a kožu.

Teplo môže niekedy aj škodiť

Varením sa vo väčšine prípadov znižuje obsah niektorých živín, platí to tak aj u vajec. Podľa štúdie sa zníži obsah vitamínu o 17 až 20 percent. Varenie tiež môže významne znížiť počet antioxidantov, údajne o 6 až 18 percent. Pre lepšie zachovanie výživných látok sa snažte vajcia variť kratší čas pri vyšších teplotách.

Poukázať sa to dá na vitamíne D. Ak sa vajcia tepelne upravujú na panvici, vajce príde iba o 18 percent vitamínu, pri 40 minútach až o 61 percent. Napriek týmto úbytkom sú vajcia stále veľmi bohatým zdrojom vitamínov a antioxidantov.

Prečítajte si aj: Domáce chipsy sú naozaj na zjedenie. Pochutnajte si na vlastnej zeleninovej pochúťke

Tipy na zdravé varenie vajec:

Vyberte nízkokalorický spôsob varenia

Ak chudnete, vyberte si pošítované alebo varené vajcia. Tieto spôsoby varenia nepridávajú produktu žiadne ďalšie tuky.

Kombinujte ich so zeleninou

Vajcia sa k zelenine naozaj hodia. Konzumácia vajec je tak skvelou príležitosťou, ako zvýšiť príjem zeleniny a pridať do jedla vlákninu a vitamíny navyše. Môžete pridať zeleninu priamo do prípravy alebo ju pridať iba nabok.

Smažte ich na oleji, ktorý je stabilný pri vysokých teplotách

Robte vajcia na avokádovom či slnečnicovom oleji, tie sú vhodné aj na vysoké teploty. Ak používate extra panenský olivový olej alebo kokosový olej, pripravovať ich pri nižších teplotách, tak 170 až 210 stupňov Celzia.

Vyberte najvýživnejšie vajcia, aké si môžete dovoliť

Na výživovú kvalitu vajec môže mať vplyv niekoľko faktorov, vrátane spôsobu chovu a stravy sliepok. Vajcia pochádzajúce od sliepok, ktoré sú chované na pastvinách a ekologické vajcia sa považujú za výživovo lepšie než vajcia od sliepok v klietkach.

Neprevarujte ich

Čím dlhšie vajcia varíte, tým viac živín strácajú. Neprevarujte ich teda zbytočne. Pri dlhšom vplyve väčšieho tepla sa tiež môže zvýšiť množstvo oxidovaného cholesterolu, ktoré obsahujú, čo platí najmä pri vyprážaní.

Komentáre ( 0)

 

VIAC Z My ženy

Už ste čítali?